Polisrytteriet

Föreningen har ordnat studiebesök på polisrytteriet under höstlovet, där vi fick möjlighet att lära om både jobb och träning. I nuläget finns 8 ridande poliser i Göteborg, ytterligare 5 håller på att anställas. I Malmö finns 14, i Stockholm ca 20. Alla rider 4-5 hästar dagligen, ingen har ”egna” hästar. I stallet finns 5 hästskötare som sköter marktjänst och hjälper till att rida hästarna, och en hovslagare kommer utifrån. Nu finns 15 hästar i stallet, fler är på ingång. Hästar ska vara 5-7 år när de köps in, bruna, mörkbruna eller fuxar, 165-180 cm mankhöjd, vallacker är att föredra även om här finns ett sto just nu. En polishäst jobbar i ca 15 år, och kostar 50 000 – 100 000 i inköp.  Just nu finns 2 Shirehästar, en ena Sveriges största polishäst. Nya hästar testas för att vara trygga och stabila. Hästarna jobbar mest på fotbollsmatcher, konserter och demonstrationer, men patrullerar också kvällar och helger. På sommaren har de 4 veckor helledigt, då går de på bete. Ryttarna ska klara LB-LA i hoppning och dressyr, och alla hästar rids både på vanligt bett och på kandar.

I Göteborg tar det ca 40 minuter att skritta från stallet till Korsvägen, om de ska jobba länge på kvällar/helger så körs hästarna in till stan.

Poliser som vill bli ridande poliser ska ha haft yttre tjänst i minst 5 år